Author Topic: AirAsia เลื่อนการรับ A320 10 ลำไปเป็นในปี 2015  (Read 6213 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline pilotguide

  • ราชาเทวะ
  • *****
  • Posts: 1,019
KUALA LUMPUR — Malaysian budget carrier AirAsia has delayed the scheduled delivery of ten of its aircraft by three years to 2015, in a bid to switch its order to more fuel-efficient planes, the company said.

AirAsia agreed to order 175 Airbus A320 aircraft in 2005, with a delivery schedule running from December 2005 to October 2014, but earlier deliveries have been put back several times due to its overcrowded budget terminal.

"A key commercial reason for the (present) deferral... is to afford the company some flexibility to switch from its current order of the classic A320 to a new generation A320 aircraft which is more fuel efficient when such aircraft come into production in the near future," it said in a filing with the local bourse Friday.
........
The company also said that the number of planes delivered in 2015 would accordingly increase from 9 to 19 aircraft, with no penalties payable for revising its delivery schedule.

In August the budget airline deferred delivery of seven aircraft by four years to 2015 due to space constraints at its Kuala Lumpur terminal.

In 2009, the Malaysian government vetoed AirAsia's ambitious plan to build its own 460-million-dollar airport far from the Kuala Lumpur International Airport (KLIA) in a bid to improve standards and lower operational costs.

However, it is now relying on Malaysia Airports Holdings, which runs KLIA, to build a new budget terminal that is scheduled for completion by March 2012.

AirAsia, which was launched in 2001 with just two planes, is now the region's fourth-biggest carrier with 25 million passengers a year.

สรุปเป็นว่า
-AirAsia ขอเลื่อนการรับ A320 10 ลำที่ปกติจะได้ในปี 2012 ให้ไปรับในปี 2015 แทน โดยเหตุผลหลักของการเลื่อนครั้งนี้คือ "จะได้สามารถเปลี่ยน order บางส่วนจาก A320 รุ่นเดิมเป็น A320 รุ่นใหม่ซึ่งประหยัดน้ำมันมากกว่าเดิม"

-ก่อนหน้านี้เมื่อเดือนสิงหาคมปีที่แล้ว AirAsia ก็ได้ขอเลื่อนการรับ A320 7 ลำที่ปกติจะได้รับในปีนี้ไปเป็นในปี 2015 เหตุผลตอนนั้นเนื่องจาก LCCT มีที่ไม่เพียงพอ

-ตอนแรก AirAsia อยากไปสร้างสนามบินใหม่ของตนเอง แต่โดนรัฐบาลมาเลเซียสั่งห้าม ก็เลยต้องรอ terminal สายการบินต้นทุนต่ำใหม่ซึ่งจะแล้วเสร็จในเดือนมีนาคมปีหน้า

-AirAsia สั่ง A320 175 ลำเมื่อปี 2005 โดยมีกำหนดรับมอบตั้งแต่ปลายปีนั้นจนถึงปี 2014 ในตอนนั้นถือว่าเป็น order ใหญ่ที่สุดของ A320 จนมาโดนของ IndiGo แซงไปเมื่อต้นปีนี้

เรื่อง LCCT แน่นเกินนี่ก็จริงครับ ก็เลยต้องรอไปจนกว่า terminal ใหม่จะเสร็จ แต่ที่บอกว่า "switch from its current order of the classic A320 to a new generation A320 aircraft" นี่หมายความว่า AirAsia อาจเปลี่ยน order ปัจจุบันบางส่วนไปเป็น A320NEO หรือเปล่า ขณะเดียวกัน A320NEO จะเริ่มส่งมอบให้ลูกค้าได้ในปี 2016 ดังนั้นปี 2015 ก็ยังไม่ทันรุ่น NEO ครับ
ผมเองคิดว่าสายการบินที่ใช้ A320 เยอะมากๆ แบบ AirAsia ซักวันก็ต้องสั่ง A320NEO เพื่อมาแทน A320 ลำเดิมอยู่แล้วครับ เพราะไม่งั้นก็ต้องรอเครื่องลำตัวแคบใหม่ของ Airbus (ซึ่งยังไม่ออกมา) ตอนประมาณปี 2025-2030 โน่นเลย

ก็ต้องดูต่อไปว่าจะออกมาเป็นอย่างไรครับ

ที่มา : http://www.hflight.net/forums/topic/5008-airasia-%e0%b9%80%e0%b8%a5%e0%b8%b7%e0%b9%88%e0%b8%ad%e0%b8%99%e0%b8%81%e0%b8%b2%e0%b8%a3%e0%b8%a3%e0%b8%b1%e0%b8%9a-a320-10-%e0%b8%a5%e0%b8%b3%e0%b9%84%e0%b8%9b%e0%b9%80%e0%b8%9b%e0%b9%87%e0%b8%99%e0%b9%83%e0%b8%99%e0%b8%9b%e0%b8%b5-2015/

Offline dimkotozawa

  • ขุนศึก 9 ทัพ
  • ***
  • Posts: 327
งี้มีผลต่อการรับ SP ไหมครับ

Offline Admin

  • Administrator
  • ขุนศึก 9 ทัพ
  • *******
  • Posts: 220
โอว แอร์เอเค้าร้ายกาจจริงๆ  E30

Offline pilotguide

  • ราชาเทวะ
  • *****
  • Posts: 1,019
ผมไม่ทราบจริงๆครับว่ามีผลไหม อย่าถามผม "ผมไม่ใช่คนแถวนี้" อิอิ แซวเล่นนะครับ